
THE IMPORTANCE OF BEING EARNESTINE
Foto: OADLES
THE IMPORTANCE OF BEING EARNESTINE- OADLES.
☆☆
Amatørteatergruppa Oslo Amateur Drama League for English Speakers setter opp Oscar Wildes komedie The importance of being Earnest fra 1895, men har byttet kjønn på hovedrollene. Derav tittelen The importance of being Earnestine. Handlingen er flyttet til Oslo og London, og mobiltelefoner er diskret rekvisitter. Annet enn det går forestillingen sin vante gang.
Skuespillet skal vise seg å vare i nesten to og en halv time. Det blir dessverre for ambisiøst å prøve å holde på publikum i så lang tid. Skuespillerne leverer replikker høyt og tydelig, og med en viss innlevelse, men dessverre er karakterene relativt endimensjonale. Til tider kan spillet føles mer poserende enn genuint. Forestillingens sceniske løsninger er forutsigbare. De to sceneskiftene gjøres ved å gi publikum en fem minutters pause, sånn at skuespillerne kan bære inn og ut en sofa. Jeg tenker at dette er skift som kunne skjedd i spill, eller i et brudd. Da kunne også publikum fått en ordentlig ti minutters pause midtveis, som er høyst nødvendig i en så lang forestilling.
Kjønnsskiftet er et godt grep, og gjør handlingen mer spiselig i vår tid. Jeg heier på alt som gir kvinner flere hovedroller. Jackie og Agnes er sjarmerende på scenen, og handlingen fungerer like godt, om ikke bedre, med de to kvinnelige hovedrollene. Resten av ensemblet viser stor spilleglede på scenen, og minner oss på at det er det alt dette handler om. Teaterglede, spilleglede, den er jo for alle! Derfor er det ikke nødvendigvis så viktig hva resultatet av forestillingen ble. Jeg merket helt til bakerste rad at denne gjengen har storkost seg med å lage den, og da har teateret gjort det det gjør best: å bringe folk sammen.
TO STJERNER
— Sara Wist Tangenes
(manusstudent)